Lapsena jos olin kipeä ja
piti levätä ja pysytellä vuoteessa, lempitouhuani oli laskostaa päiväpeitto
haitariksi ympärilleni. Haitarin laskokset olivat lokeroita joihin sujauttelin paperilehtiöitä,
kyniä ja pyyhekumeja. Leikin sihteeriä. Isoäitini Mirja haali aikoinaan
työpaikaltaan Tampellasta paperilehtiöitä ja oranssisia lyijykyniä, joissa
lukee Venus. Niitä on riittänyt tähän päivään asti.
Kirjoittavalle ihmiselle on
tärkeää, että kyniä ja paperia on käden ulottuvilla. Koskaan ei voi tietää missä
jokin oivallus tulee. Muistiinpanovälineitä on muun muassa yöpöydällä,
kirjoituspöydällä, ruokapöydällä, keittiötasolla, huussissa, autossa,
saunatuvassa, eteisessä olevassa pärekorissa, vaatteiden taskuissa ja repuissa.
Pakkasta ja ulkona kirjoittamista varten pitää olla lyijykyniä varalla. On
lyhyitä nysiä, lyijytäytekyniä ja ylimääräisiä kyniä siltä varalta, että jokin
kynistä ei toimi.
Sitten on ystäväni tekemät mustetäytekynät. Ne ovat luksuskyniä,
joilla kirjoittaminen tuntuu juhlalliselta ja joita tulee säästeltyä erityistilanteisiin.
Kiitos M!
Ehdottomasti eniten pidän käsin kirjoittamisesta. Vasta jos on tarvis, kirjoitan tekstit koneelle muistiinpanoistani.
Yhdeksännellä luokalla otin
valinnaisaineeksi konekirjoituksen. Kymmensormijärjestelmää harjoiteltiin
toistamalla kirjainyhdistelmiä. Opettaja kulki pulpettirivien välissä ja
laittoi A4-paperin näppäimistön peitoksi ja tarkkaili millaista jälkeä syntyi
sokkona. Kirjoittaessa ei olisi saanut katsoa sormiinsa vaan piti tuijottaa
paperille syntyviä kirjaimia. Opettajan tarkistushetket tuottivat tuskaa. Aina
viime tingassa, juuri kun sormeni olivat sekoamaisillaan oikeilta näppäimiltä,
opettaja jatkoi seuraavan oppilaan luo. Kirjoituskoneella kirjoittaminen oli
palkitsevaa, kun kello helähti rivin
loppumisen merkiksi. Kilahduskohdan sai säätää haluamakseen ja sen
jälkeen marginaaliin mahtui vielä muutama merkki.
Minusta koneella
kirjoittaminen ei
helpota oloa samalla tavalla kuin käsin kirjoittaminen. Käsin kirjoittaen
tapahtuu jatkuvasti pieniä ihmeitä. Kirjaimet ja sanat muodostuvat
ja valikoituvat kuin itsestään, joskus erilaisiksi kuin mitä juuri sekuntia
aiemmin oli luullut aikovansa kirjoittaa.
Käsin kirjoittaessa sielu,
aivot ja sydän kytkeytyvät käden liikkeeseen ja ohjaa kirjoitusta
alitajuisesti. Vihkisormuskin laitetaan vasemman käden nimettömään koska uskotaan,
että siitä on suora yhteys sydämeen.
Kaunokirjoituksen
opettaminen kouluissa on nykyään vapaaehtoista. Oppilaille opetetaan enää
tekstauskirjaimia. Luulen, että kaunokirjoituksen poisjättämisellä tulemme
kadottamaan jonkin olennaisen osan itsestämme, ajatusten ilmaisusta ja intuitiosta.
Millaista energiaa kaunokirjoitus voi kirjoittajalle parhaimmillaan tuottaa! Käsiala kertoo
vireystilasta ja mielialasta, elämän prosesseista ja prosessoinneista. Surullisena tai väsyneenä käsiala on erilaista kuin iloisena ja
reippaana. Paperille
kirjoittaminen edustaa pysyvyyttä. Tekstit eivät katoa koneen uumeniin, vaan
toimivat käsinkosketeltavina muistona, joista näkee kehityksensä. Miten erilaista
käsiala on 11-, 19- tai 49-vuotiaana!
19-vuotiaana on pohdittu
auttamisen ja asiaan puuttumattomuuden ongelmaa. Tässä on koetettu kirjoittaa
suht siististi opettajalle.
|
Ala-asteella
kuulakärkikyniä pidettiin erityisellä paikalla luokan kaapissa ja niitä
käytettiin harvoin. Yleensä olimme ensin kirjoittaneet aineet lyijykynällä,
opettaja oli tarkistanut ja korjannut ne ja sitten
puhtaaksikirjoitimme aineet
kuulakärkikynällä. Jännää oli. Harmitti, jos tuli virhe.
Noviisihoitajana tunsin
itseni hassuksi, kun asettelin ensimmäisiä kertoja hoitajamerkkiä, nimikylttiä
ja kyniä työasun taskuun. Alkuun tiedosti jokaisen käden liikkeen kohti vasemman
rintataskun kyniä. Oli erikseen vilkaistava minkä värisen kynän otti. Punainen
oli lääkemuutoksille, vihreä fysioterapia-asioille, huomiokynä akuuteille ja
lyijykynä keskeneräisille asioille. Jossain kohtaa kädenliike oli muuttunut
rutiiniksi. Työpäivä aloitettiin tarkistamalla rintataskun kynävalikoima. Työpäivän
päättyessä kynät olivat jääneet potilaan yöpöydille, potilaspapereiden väliin tai
kanslian pöydälle. Hoitajat pitivät kyniä kierrossa ja ottivat toisten kyniä siitä
mihin toiset olivat ne unohtaneet.
Pukukopilla työpäivän
päätteeksi työpuvun monia taskuja tyhjentäessä tunsi itsensä kilpikonna Kilpiseksi,
Maailman vahvimman nallen ystäväksi, jonka kilven alta löytyy melkein mitä
vain: käsidesiä, pihtejä, teippirullia, raporttilappuja, stetoskooppi,
sideharsorullia, tippaletkunkorkkeja – ja niitä kadonneita kyniä.
Aina kun sairaalaosastolla
kävi lääke- tai vaippafirman edustajia, sai ilmaiskyniä. Kun kukaan ei katsonut,
kahmaisin kourallisen. Tunsin itseni samaan aikaan iloiseksi, mutta aivan kuin
varkaaksi, vaikka luvan kanssa sai ottaa. Mainoskyniähän ne olivat. Kynäasiassa
minulla ei ole ollut kohtuutta. Ehkä kynien kahminta kulkee suvussa? Parhaat kuulakärkikynät
rullaavat paperilla eteenpäin kuin itsestään, hyväksi testattuja ovat
esimerkiksi Veikkauksen punaiset mainoskynät.
Yksi mieleenpainuvimmista lahjoista
ja kirjoittamisen kannustuksista olen saanut vuosia sitten ystävältäni R:lta. Hän otti minuun
pitkän tauon jälkeen yhteyttä, kun oli vieroittautumassa huumeiden
alamaailmasta ja koetti saada elämänsä raiteilleen. Kun R kuuli, että olen
kirjoittanut hoitotyöstä, hän pahoitteli kuntoaan, ettei kykene keskittymään
lukemiseen eikä mihinkään muuhun kuin taistelemaan pikku-ukkoja, kummituksia ja
vieroitusoireita vastaan.
– Siin on sulle, hän sanoi
ja paukautti pöytään seitsemän kiloa paperia. Pehmeää, paksua ja viivatonta,
siis ihan unelmapaperia.
Silmäni lensivät selälleen
ja voihkin epäuskosta ja onnesta.
– Voi kiitos! Mistä
ihmeessä olet tällaista löytänyt?
– En mä nyt tarkalleen
muista miltä yksittäiseltä kuutamokeikalta ne lähti mukaan, hän sanoi
nolostellen mutta virnisti perään ja sanoi: – Mutta sen mä tajusin silloin
heti huuruissanikin, että nää lähtee Kaarina Kaalimaalle.
Paperipaketin päällä oli
pieni kortti. Siinä luki: ”…Nyt vain odotamme rouvan seuraavaa kirja…” Tuo oli aikaa, kun olin saanut kipeitä lukutorjuntoja läheisiltäni eikä
kustantamo ollut vielä vastannut lähettämääni käsikirjoitukseen. Meni pitkä aika ennen kuin Rankka kutsumus
julkaistiin, mutta R ei ainoastaan uskonut, että kirja julkaistaan, hän oli
varma että minulta syntyisi vieläpä toinen. Ihminen, jonka oma elämä oli
hiuskarvan varassa, välitti ja kannusti. Ehkä hän tiesi kirjaimellisesti
millaista on taistella omia demonejaan
vastaan. Kiitos R!
Ei auta vaikka olisi
minkälainen vieroittautumislääkitys, hoito, kuntoutus tai valtava arsenaali
Venus-kyniä ja riisittäin paperia, jos ei ole kykyä taistella omia pelkoja ja
päänsisäistä keskustelua, itsensä mollaamista vastaan. Kirjailija Natalie
Goldberg on sanonut, että ”Suurin ponnistus ei ole itse kirjoittamisessa vaan
menestyksen ja epäonnistumisen pelon voittamisessa. Siinä, että sai itsensä
kirjoittamaan.”
Joskus tuntuu siltä kuin
kirjoittaminen olisi peili, joka on pirstoutunut tuhansiksi kappaleiksi. Koetan
koostaa sitä takaisin muotoon. Ehjäksi sitä ei saa mutta peilikuva näyttää
yhden heijastuksen sijaan monia erilaisia näkökulmia.